Lieving 5, 9411 TA Beilen
24 januari 2025
Dag fietsers en andere belangstellenden,
Het bestuur van The Ride on Education heeft onlangs weer vergaderd (op 15 januari jl.) om de stand van zaken rond de voorgenomen fietstocht van dit jaar met elkaar te bespreken. Daarom weer een nieuwsbrief.
Maar eerst natuurlijk: een goed en voorspoedig 2025 toegewenst, met hopelijk een wat rustiger samenleving, mooi weer en een goed fietsseizoen. Wat wenst een mens toch méér dan basale veiligheid, vrijheid, gezondheid? Wat hebben we het dan goed in Nederland -sta daar maar regelmatig bij stil!
De stand van zaken rond de fietstocht dit jaar, van 12 t/m 19 juli; van Vlissingen naar Saint-Laurent-sur-Mer in Normandië
Hoe groot zal de groep zijn dit jaar? De eerste 2 officiële aanmeldingen zijn binnen en we hoorden al van enkele nieuwe deelnemers. We zijn benieuwd! En zoals al vaker gezegd: als je al weet of je meedoet dit jaar, meld je dan alvast via het inschrijfformulier op onze site aan. Het maakt het ons gemakkelijker in de planning (van campings, begeleiding, retourvervoer) als we bijtijds inzicht hebben in het aantal deelnemende fietsers.
Onze zoektocht naar geschikte campings was tot nu toe een tour de force voor onze voorzitter. Dit gedoe komt enerzijds omdat we in het hoogseizoen voor één nacht voor een hele groep plek zoeken (en daar zijn campingbazen niet altijd voor te porren), anderzijds doordat in Frankrijk gedurende de winterperiode veel campings op slot zitten.Gelukkig beginnen de reacties nu binnen te druppelen en lijkt het voor het Franse stuk van de route te gaan lukken (de overnachting in België was al bevestigd).
Een echt probleem lijkt dit jaar de camping op dag ‘nul’ te worden, d.w.z. een camping nabij Vlissingen, voorafgaand aan de tocht. Hiervoor heeft ze inmiddels de 10e camping benaderd en ze gaat moedig voor de 11e!
De campings op Walcheren zijn zomers overvol en hebben daarom liever geen groepen en zeker niet voor 1 nacht. Wordt vervolgd….
De hele route kan pas in etappes worden omgezet en daarna op de site komen als de campings allemaal zijn vastgelegd.
Dit jaar komt er ook weer een racefietsroute bij. Let wel: racefietsers zijn niet verplicht die route te nemen, net zo min als tourfietsers die route níet zouden mogen gebruiken. De racefietsroute was in 2024 iets nieuws, vooral omdat racefietsers graag wat meer kilometers maken, zo ongeveer 125 km per dag -waar de tourfietsers dit jaar gemiddeld zo’n 70 à 75 km/dag zullen fietsen.Verder hebben we voor de echte racefietsers de uitzondering dat ze het merendeel van hun bagage aan de volgauto mogen meegeven -mits ze zich beperken in de hoeveelheid bagage.
Het retourvervoer
Zoals al eerder aangegeven wil onze ‘retourvervoer-chauffeur’, Arnaud Spier uit Assen, het retourvervoer voor ons regelen (daar zijn we erg content mee!). We hebben Arnaud gevraagd zowel de organisatie als de financiën hiervan zoveel mogelijk in eigen hand te houden. Nadere informatie komt te zijner tijd op onze website. De logistiek zal vergelijkbaar zijn aan de manier zoals Jennie dat vorig jaar heeft geregeld, d.w.z. terug naar Vlissingen en dan zo praktisch mogelijk iedereen weer richting huis, zonder al teveel stopplekken onderweg.
Hij heeft inmiddels al 2 bussen in Assen gereserveerd en 1 bus in Arnhem (totaal circa 21 passagiers-plekken), en geeft aan dat de kosten ongeveer identiek aan 2024 zullen zijn, d.w.z. ca. € 110. Hoewel vorig jaar iedereen een bedrag heeft teruggekregen (dat kwam omdat bij het terugbrengen van de huurauto’s bleek dat toch het aantal kilometers vrij was), kun je daar niet steeds vanuit gaan.
Verder onderzoekt hij nog de mogelijkheden van een grote fietstrailer.
Goede-doelen en sponsorgeld
We fietsen dit jaar -voor zover nu bekend- voor 5 à 6 goede-doelen: de stichtingen Naar School in Haïti, Verre Naasten, Setia, Step by Step Tanzania en waarschijnlijk 2 nieuwe in Oost-Europa. De gegevens van alle stichtingen waarvoor dit jaar wordt gefietst staan of komen op onze site. En voor potentiële fietsers: als je voor een bepaald ‘goed doel’ wilt fietsen waar je hart naar uitgaat en dat niet op onze site staat: als die stichting qua doelstelling en ANBI-certificering past binnen onze randvoorwaarden, schroom dan niet jouw goede-doel bij ons bestuur aan te dragen.
Zoals vorig jaar gebleken is het werken met zgn. persoonlijke pagina’s buitengewoon goed bevallen. Weliswaar wat meer bankkosten maar een veel hogere opbrengst aan sponsorgelden. Ook dit jaar zal iedereen die zich aanmeldt van onze penningmeester een (eigen) persoonlijke pagina op onze website krijgen, met QR-code en een instructie om te gebruiken richting je potentiële sponsors. Je kunt die persoonlijke pagina personaliseren met een eigen foto en je eigen tekst.
Op de hoofdpagina van onze website kan iedereen die zich heeft aangemeld op de button Sponsor een fietser klikken; daar krijgen alle fietsers een plek die doorverwijst naar alle persoonlijke pagina’s. Bij elke donatie krijgt de fietser aan wie is gedoneerd een melding op zijn of haar eigen e-mailadres, waardoor je direct kunt zien wie er heeft gedoneerd. De donateur krijgt tegelijkertijd een bedankberichtje. Op je persoonlijke pagina staat verder een teller van het aantal donaties en het totaalbedrag aan donaties.
Wat je dus alleen nog maar hoeft te doen is de weblink naar je persoonlijke pagina aan je sponsors door te geven. Die link kun je via e-mail, whatsapp en de sociale media verspreiden naar je vrienden, familie, collega’s, bekenden, etc.
Voor nieuwe fietsers en degenen die hun visitekaartjes vorig jaar hebben opgemaakt: we gaan ook dit jaar weer visitekaartjes bestellen.
Overige zaken
Onze volgautochauffeur dit jaar is tot ons genoegen weer Kasper Buist. Zoals we dat inmiddels van hem gewend zijn biedt hij ook dit jaar weer zijn ‘maaltijdservice’ aan, waarbij hij (wat hij daaraan overhoudt) aan een (nieuw) goed-doel wil overmaken. Ook z’n partytent neemt hij weer mee.
De details hiervan (en alles wat verder te overleggen valt) hopen we op onze jaarlijkse kennismakings- annex voorlichtingsavond medio mei met elkaar te bespreken. Een datum daarvan horen jullie t.z.t.
Het jaarverslag 2024 komt spoedig op de site; de boekencontrole daarover moet nog plaatshebben, maar een afspraak daarover is inmiddels gemaakt.
Verder hebben we besloten dat we onze reserve verhogen van € 750 naar € 1.000. Omdat de groep gestaag wat groter wordt nemen de risico’s op tekorten toe. Tot nu toe hebben we bijvoorbeeld gratis of tegen een vriendenprijs een auto met aanhangwagen kunnen krijgen als volgauto. Dat is niet altijd vanzelfsprekend. We verhogen aan de ene kant de hoogte van ons inschrijfgeld niet graag, maar willen wel het risico op een tekort voor zijn.
Het huishoudelijk reglement is nog wat aangepast aan de laatste ontwikkelingen. Zo is besloten dat als iemand zich na inschrijving afmeldt voor de fietstocht, hij/zij het inschrijfgeld niet terugkrijgt (tenzij bij duidelijke overmacht) maar wel de vooruitbetaalde kosten voor de campings en het retourvervoer.
Daarbij hebben we nu vastgelegd dat de uiterste inschrijfdatum 1 juni is: dat is ná de jaarlijkse kennismakings- c.q. ontmoetingsdag in mei, maar voor ons nog ruim genoeg om zaken te regelen. Er zijn altijd nog heel late inschrijvers: dat kan, maar dan kunnen we geen plek op de campings en/of in het retourvervoer garanderen. Maar ik herhaal: schrijf je niet pas op het laatste moment in, wacht ook niet tot 1 juni.
Ook hebben we bepaald dat de deelnemers zich onderweg aan het reglement moeten houden; het gaat dan vooral om afspraken die we met campinghouders hebben gemaakt of over de veiligheid van de fietsers. De afgelopen jaren hebben we toch diverse malen als bestuurleden sommige fietsers moeten corrigeren en dat levert aan beide kanten gauw scheve gezichten op. Ook voor ons, mee-fietsende bestuursleden, geldt: het is ook ónze vakantie.
De bestuurstermijn van de secretaris is met instemming van de overige bestuursleden weer met 3 jaar verlengd.
Tenslotte
Dit is het voor dit moment. Zodra er weer genoeg te melden is volgt weer een nieuwsbrief.
Met hartelijke groeten, mede namens Jennie van Zwieten en Richan Postmus,
Hugo Waalewijn, secretaris